Thursday, November 13, 2008

Peta Fikir


- Puisi Sains -

Di bawah bumbung fikir ku ini
aku mengerti akan sirah Tuhan
yang mengukir janjang emosi dan rasa
antara rumah hati dan pokok jiwa
aku mula mengimbas kuasa agungNya
yang mencipta peta fikir manusia biasa

Di bawah tanah fikir ku ini
aku menjengah akan kuasa awan serebrum
yang menjadi lipatan hemisfera minda
mengawal jalan-jalan mental hakiki
menjulang putik-putik deria azali
mendamba bait-bait otot-otot rasa
mencitrakan kita fakir yang bisa berfikir
untuk menjadi insan sempurna di sisiNya

Di bawah teduhan fikir ku ini
aku terpegun akan agungnya kampus serebelum
yang menjadi wira koordinasi otot setia
mengawal mulut-mulut badan selautan insan
ia tidak pernah jemu untuk berjuang
dan berjalan ligat mengikut suratanNya

Di hadapan gelombang cakera serebelum
aku mencoret fikir yang menjadi anugerah ini
pada kerangka medulla oblongata gigih
yang peka mengatur tindak spontan manusia
dan rela ia menjunjung amanat pusat buku refleks
tubuh-tubuh manusia kaku ini di persada bumi
menjadi catatan rasa setiap khalifah

Di laman hipotalamus gagah
yang berbekalkan keringat tenang darah
ia galak melayarkan sauh osmosis ini
membuka lembar suhu titipan Yang Esa
yang mengoncangkan keranda aliran hormon
di ukir ligat aturan kalenjar pituitari tenang
yang maha tabah di dunianya yang berliku..

Di dunia fikir ku ini
aku menyaksikan penat lelah cakerawala otak
yang rela bekerja bersama di bawah rangka saraf
betapa besar kalam koordinasi ciptaan Tuhan
yang mengajar aku akan bayu kuasaNya
yang membawa aku ke lembah keinsafan..

Nukilan Cakera Sains : Firdaus Fikri
Machang, 18 Januari 08, 06:25

No comments: